مقایسه استپ موتور و سروو موتور

استپ موتور و سروو موتور، هردو از قطعات الکترونیکی دستگاه سی ان سی محسوب می شود. در ابتدا، به صورت مختصر، به معرفی هر یک از این دو قطعه می پردازیم.

استپ موتور:

 

این قطعه، نوعی از موتور DC است که حرکت آن به صورت گسسته بوده و درون آن، چند سیم پیچ، تعبیه شده است. استپ موتور، در گروه هایی به اسم فاز، وجود دارد که با رد شدن الکتریسیته از فاز ها، موتور با سرعتی معادل یک گام در واحد زمانی، می چرخد.

shey-24

سروو موتور: 

 

این قطعه، در اندازه ی کوچک، ساخته شده اما بسیار کارآمد می باشد. نحوه ی عملکرد این قطعه، به این صورت است که به وسیله ی چرخ دنده، به چرخ کنترل وصل می شود و زمانی که موتور می چرخد؛ مقاومت پتانسیو متر تغییر می کند. این دستگاه یک محور خروجی دارد که با تغییر سیگنال، موقعیت زاویه ای این محور، تغییر می کند.

SG1

انتخاب بین این دو قطعه، یک چالش محسوب می شود و علت آن بالانس بین فاکتور های مختلف طراحی می باشد . برای خرید مناسب، باید به هزینه، گشتاور، سرعت، شتاب و درایو در انتخاب موتور دقت کرد.

تفاوت استپ موتور و سروو موتور

اولین تفاوت این دو قطعه، در ساختار اولیه و عملکرد آن هاست. استپ موتور، قطب های زیادی دارد که جفت های مغناطیسی دو طرف قطب آن، توسط آهن ربای مغناطیسی تولید می شود. در مقابل استپ موتور، سروو موتور، قرار دارد که دارای قطب های کمتری است. توجه داشته باشید که برای هر قطب، یک نقطه استپ وجود دارد و هر چه قطب ها بیشتر باشد بهتر است؛ زیرا به استپ موتور این اجازه را می دهد تا بهتر و دقیق تر بین هر قطب، حرکت کند. پس این قابلیت را به استپ می دهد که بدون فیدپک، در جاهای دیگر هم، کاربرد داشته باشد. سروو موتور، در بیشتر اوقات، به انکودر دورانی، نیاز دارند تا با استفاده از آن، بتواند موقعیت شفت موتور را بیشتر شناسایی کند؛ مخصوصا در زمان هایی که به جا به جایی های دقیق نیاز باشد. راه ساده تر، این است که سروو موتور را به یک موقعیت دقیق، هدایت کنید. همچنین سروو موتور ها، اختلافی که بین موقعیت کنونی انکودر و فرمانی که به موقعیتی داده شده را می خوانند و جریانی را که قرار است به موقعیت دلخواه برسد را ارسال می کنند. پس امروزه با توجه به شرایط، کنترل استپ موتور ها ، نسبت به سروو موتور ها آسان تر می باشد. در فیلم زیر می توانید انواع استپ موتور مشاهده کنید.

مزایای استپ موتور و سروو موتور

این قطعات الکترونیکی، در سیستم سی ان سی، هریک دارای مزایای جداگانه ای هستند که در ادامه، به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. مزایای استپ موتور (استپر): این قطعه، نسبت به سروو موتور ها، مزایای بیشتری دارند و علت آن، تعداد قطب های بیشتر استپ موتور است. همچنین در این قطعه، کنترل درایو، نیز آسان تر، صورت می گیرد. طراحی استپر موتور، به گونه ای است که می تواند یک گشتاور ثابت را بدون اینکه احتیاجی به موتور داشته باشد، فراهم کند. از مزایای دیگر این قطعه، می توان به قیمت خوب آن و در دسترس بودن آن اشاره کرد. از مزایای دیگر استپر، قابلیت اطمینان و عمر بالای آن است که علت آن، بدون ذغال بودن موتور می باشد. همچنین این قطعه، به مدار بسته احتیاجی ندارد و رسیدن به سرعت بسیار پایین در آن، امکان پذیر می باشد. زاویه ی چرخش استپ موتور، متناسب با پالس ورودی است و موتور آن حتی در زمانی که هیچ حرکتی وجود ندارد؛ همچنان گشتاور خود را به طور کامل دارد؛ البته به شرط آن که جریان، از سیم پیچ عبور کند. این قطعه در صورت بر عکس عمل کردن ، حرکت و توقف خوبی دارد.استپ موتور با گشتاور 280 کیلوگرم بر سانتی متر
  2. مزایای سروو موتور: این قطعه، برای مواقعی استفاده می شود که به سرعت و گشتاور بالا، نیاز باشد. سرعت سروو موتور، در محدوده، 2000rpm است و در مقابل استپ موتور ها سرعت بالاتری دارند. همچنین این قطعه، بسیار پر بازده می باشد و قابلیت این را دارند که در بازه ی زمانی کوتاه، تا دو برابر گشتاور نامی خود را ایجاد کرده تا در مواقع مورد نیاز بتواند از آن استفاده کند. همچنین این قطعه ی الکترونیکی به کار برده شده در سیستم سی ان سی، بسیار کم صدا بوده و به علت رزونانس، لرزش ایجاد نمی کنند. لازم است بدانید، که سروو موتور، برای درایو های DC و AC موجودند. در صنعت، سروو موتور ها، می توانند به صورت دقیق، کنترل شوند و دارای سه سیم قدرت، زمین و کنترل هستند. در این موتور ها، نیرو همیشه وجود دارد. سروو، چرخش مداوم را با سرعت خروجی و جهت آن، ربط می دهد. موتور سروو، یک سیگنال کنترلی را می گیرد که موقعیت خارجی آن را نشان می دهد .

سروو موتور دلتا

نتیجه گیری

برای اینکه خرید بهتری داشته باشید؛ با توجه به سیستمتان باید به معیار هایی مانند هزینه، دقت، گشتاور، توان درایوو شتاب آن باید توجه کنید. همچنین شما می توانید استپ موتور و سروو موتور را در سایت سی ان سی صنعت جهان مشاهده بفرمایید و وب سایت سی ان سی صنعت جهان این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که مدل های اسپیندل موتور ارائه شده را با بهترین قیمت و بدون صرف وقت عرضه می نماید.