PLC و انواع آن

مقدمه

 

PlC جایگزینی برای پنل های کنترل سنتی که عملیاتشان به رله های منطقی الکترومغناطیسی وابسته بود؛ هستند. ‏PlC قابلیت نظارت مداوم برای ورودی های سنسور را دارد و در مورد خروجی های سیستم تصمیم گیری می کند. توان این قطعه را می توان چیزی بیش تر از از یک کامپیوتر دیجیتال صنعتی دانست. علت این امر مزایای بسیار Plc مانند ساخت مستحکم، کنترل های pid، کنترل متوالی شمارنده ها و تایمر ها، قابلیت کنترل قابل اعتماد، سهولت برنامه نویسی و آسان بودن استفاده از سخت افزار می باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به plc پرداخته و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پی ال سی چیست؟

 

برای پی بردن بهتر به مفهوم PLC بهتر است که آن را با لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی مقایسه کنیم. پیش از آمدن PLC برای کنترل فرآیندها از مدارات رله کنتاکتوری استفاده می شد که مشکل آن ها این بود که نه تنها منطق ندارند؛ بلکه اصلاً قابلیت برنامه ریزی در آن ها وجود ندارد. به همین علت است که با پیدایش PLC بازار از آن ها استقبال بسیاری کرد. توجه داشته باشید که برخی از کشورها مثل ایران برای امنیت بیشتر از PLC بومی و ساخت داخلی استفاده می کنند. به صورت ساده می توان گفت که PLC نرم افزاری می باشد که در قسمت ورودی آن اطلاعات به صورت باینری دریافت شده و آن ها طبق برنامه ای که در حافظه PLC ذخیره شده است؛ پردازش می شوند. نتیجه این عملیات از قسمت خروجی به شکل فرمان هایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان منتقل می شود. از طرف دیگر PLC دارای کنترل منطقی است و برنامه نوشته شده توسط رایانه را از طریق کنتاکتور ها به وسیله مدار رابط منتقل می‌کند و به طور کلی دستگاه ها را راه اندازی کرده و به بهترین شکل ممکن کنترل می کند. جالب است بدانید که PLC در بسیاری از دستگاه ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

. به طور مثال می‌توان به اتوماسیون خطوط تولید کارخانه ها، ایجاد فرایند اتوماتیک و پیچیده در دستگاه های مختلف صنعتی اشاره کرد. همچنین بهتر است بدانید که برترین مشخصه های PLC تعداد ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ آن ها، تعداد تایمر، تعداد شمارنده، حجم حافظه قابل برنامه ریزی، تعداد رله های کمکی و سرعت اجرای دستورات می باشد.

plcSL1021

انواع PLC

 

کنترلر قابل برنامه ریزی به صورت واحد های ماژولار یا تاکی با یک دیگر ادغام شدند. یک PlC فشرده شده ماژول در یک کیس منفرد ساخته شده است. در نتیجه قابلیت های ورودی یا قابلیت های خروجی آن به وسیله سازنده معین می‌شود. اما توجه داشته باشید که این قابلیت توسط فرد کاربر تعیین می شود. برخی از plC های مجتمع یا همان فشرده شده اجازه اتصال ورودی یا خروجی اضافه را می دهند تا حدی مدولار شود. همچنین بهتر است بدانید که یک PlC ماژولار از تعدادی کامپوننت مختلف تشکیل شده است که این قطعه به راک یا یک باس معمولی که مجهز به قابلیت های خروجی و ورودی قابل گسترش باشد؛ وصل می شود. همچنین این دسته از PlC در اندازه های متفاوتی با منابع تغذیه متغیر و با اتصالات ورودی و خروجی در دسترس می باشند. البته توجه داشته باشید که PlC ماژول خود بر حسب اندازه حافظه و تعداد ورودی ها و خروجی هایشان به چند دسته یعنی پی ال سی های بزرگ، پی ال سی های متوسط و پی ال سی های کوچک تقسیم می شوند. همان طور که از نام PlC کوچک معلوم است؛ این نوع از پی ال سی ها کوچک بوده و طراحی آن ها به صورت فشرده و جمع و جور می باشد. از این PlC جهت جایگزینی منطق های رله سخت افزاری شمارنده تایمر و …. استفاده می شود. بهتر است بدانید که گسترش ماژول ورودی یا خروجی این نوع از پی ال سی به یک یا دو عدد ماژول محدود است. PlC که اندازه آن متوسط می باشد به طور کلی در صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد که بتوان امکان اتصال ماژول های زیاد را در پنل پشت سیستم فراهم کرد. 

machinedesign

توجه داشته باشید که تعداد زیادی نقطه ورودی و خروجی با افزودن کارت های ورودی و خروجی فراهم شده و علاوه بر این قابلیت به وسیله این نوع PlC ماژول های ارتباطی نیز ارائه می شود. نوع دیگر پی ال سی ها نوع بزرگ آن می باشد که به صورت کلی در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن ها عملیات کنترل پیچیده مورد نیاز می باشد. این PlC ها نسبت به نوع متوسط آن عملکرد بالاتری دارند. علت این حافظه بیشتر زبان های برنامه نویسی ورودی و خروجی ماژول های ارتباطی و … می باشد.

از این نوع از PlC بیشتر در سیستم های کنترل نظارت، کسب اطلاعات اماکنی مانند کارخانه های بزرگ و سیستم های توزیع شده استفاده می شود. جالب است بدانید که امروزه به علت گستردگی پی ال سی ها این رشته یکی از بهترین و محبوب ترین رشته ها در بین دانشجویان برق محسوب می شود و طرفداران مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد.