اتوماسیون صنعتی، قسمت دوم

در مقاله قبلی به طور مفصل با سیستم اتوماسیون صنعتی و اجزای مختلف آن آشنا شدیم و دانستیم که در کدام یک از فرآیندهای صنعتی می‌توان از این سیستم بهره برد. در مقاله پیش رو می خواهیم به ادامه معرفی این سیستم فوق‌العاده پرداخته و مزایا و کاربرد آن را بیان کنیم.

کاربرد سیستم اتوماسیون صنعتی

 امروزه کاربرد این سیستم و ابزار های دقیق در صنایع و پروژه های متفاوت صنعتی بیشتر شده است؛ زیرا بسیاری از عملیات مانند کنترل و پروسه ‌های اندازه‌گیری پیچیده‌ای که در بسیاری از صنایع مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع خودروسازی و دیگر صنایع به کار می روند به ابزارآلات بسیار دقیقی نیازمندند. به طور کلی می‌توان گفت که پیشرفت های تکنیکی اخیر، در کنترل فرآیندهای مختلف و اندازه گیری پارامترهای گوناگون صنعتی مثل فشار، دما، جریان و دیگر پارامترها موجب افزایش کیفیت محصولات و همچنین کم شدن هزینه های تولید شده است. سیستم اتوماسیون صنعتی فقط وظیفه کنترل فرآیند تولید را برعهده ندارد و علاوه بر آن وظایف دیگری نیز به این سیستم محول شده است که در این قسمت از مقاله قصد داریم آن ها را نام برده و مورد بررسی قرار دهیم.

  1. سیستم اتوماسیون صنعتی وظیفه دارد اطلاعات را به قسمت های مختلف تولید انتقال دهد.
  2. این سیستم پر کاربرد، استراتژی های کنترلی در کارخانه را برقرار می کند.
  3. از دیگر وظایف سیستم اتوماسیون صنعتی، ایجاد یک واسطه بین فرد کاربر و مجموعه تحت کنترل می باشد.

blog1

مزایای سیستم اتوماسیون صنعتی

سیستم اتوماسیون صنعتی نیز مانند سایر سیستم ها، مزایای منحصر به فرد خود را دارد که در این قسمت قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم:

  1. تکرارپذیری فعالیت ها و فرایندهای مختلف
  2. با استفاده از سیستم اتوماسیون صنعتی می توان کیفیت محصولات تولیدی را به میزان چشمگیری افزایش داد.
  3. مهمترین مزیت اتوماسیون صنعتی را می‌توان افزایش سرعت تولید یا همان کمیت تولید نام برد.
  4. با استفاده از این سیستم پرکاربرد، کیفیت محصولات، به صورت دقیق تر و سریع تر کنترل می شوند.
  5. با استفاده از سیستم اتوماسیون صنعتی، برهمکنش با سیستم های بازرگانی بهتر صورت می گیرد.
  6. همچنین با کمک این سیستم فوق العاده، بهره وری واحد های صنعتی افزایش پیدا می کند.
  7. با کمک این سیستم، امنیت و ایمنی برای نیروی انسانی بالا رفته و فشارهای روحی و جسمی او کاهش پیدا می‌کند.
  8. بهینه سازی هزینه های عملیاتی: استفاده از سیستم اتوماسیون صنعتی نیاز به نیروی انسانی را کم می کند و در نتیجه این اقدام، نیازی به پرداخت حقوق، دستمزد، بیمه و سایر مسائل مربوطه نیست. پس در هزینه های عملیاتی، بهینه سازی شده است.
  9. افزایش ایمنی محیط کار: به دلیل اینکه دخالت انسان در سیستم اتوماسیون صنعتی کم می شود؛ خطای های انسانی که غیر قابل پیش بینی هستند؛ نیز حذف خواهد شد. پس با توجه به امکان کنترل عملکرد دستگاه و ماشین آلات در این سیستم و هم چنین کم شدن خطای غیر قابل پیش بینی این وسایل، می توان خطا را به صفر نزدیک کرد و به دنبال آن کیفیت کالاهای نهایی را افزایش داد. بسیاری از فعالیت ها در محیط کارخانه ها خطر بالایی دارند. به طور مثال می‌توان به فعالیت هایی که در معرض دستگاه های برش صورت می‌گیرند؛ اشاره کرد. مثلاً فعالیت های مربوط به کوره و ذوب. با استفاده از این سیستم می‌توان این خطرات را به حداقل رساند.

انواع سیستم های اتوماسیون صنعتی

سیستم های اتوماسیون صنعتی به سه دسته تقسیم بندی می شوند: اولین دسته، سیستم اتوماسیون صنعتی ثابت یا سخت، دومین دسته، سیستم های برنامه پذیر و سومین دسته سیستم های انعطاف پذیر می باشند. در این قسمت، قصد داریم هر یک از این دسته بندی ها را توضیح داده و مورد بررسی قرار دهیم.

  1. سیستم اتوماسیون صنعتی ثابت: این سیستم ها همان طور که از نامش هم پیداست؛ در محل ثابتی در کارخانه ها و دیگر اماکن قرار می گیرند. وظایف این نوع سیستم ها معمولاً اجرای فعالیت های تکراری و پیوسته مثل مونتاژ قطعات و تولید در مقیاس بالا می باشد. توجه داشته باشید که مهم ترین ویژگی سیستم اتوماسیون سخت، افزایش بهره‌وری و کاهش نیروی کار می باشد. همچنین می‌توان گفت که جابجایی، تعویض و جایگزینی این نوع سیستم ها بعد از نصب و راه اندازی آن در کارخانه ها و مکان های دیگر به سختی انجام می‌شود.
  2. سیستم های برنامه پذیر: این سیستم ها برای تولید محصولاتی به کار گرفته می شوند که در بسیاری از مواقع به تغییرات جزئی محصول نیاز داشته باشند. پس همان طور که از نام این سیستم هم پیداست با ایجاد تغییراتی در برنامه، تولید سیستم را برنامه ریزی کرده تا تغییرات مورد نیاز، روی آن اعمال شود. این نوع سیستم ها معمولاً برای حجم تولید متوسط و زیاد قابل استفاده هستند. توجه داشته باشید که تغییرات کلان مثل تغییر کلی محصول را نمی توان با این سیستم انجام داد.

 سیستم های منعطف و نرم: این سیستم ها برعکس دو سیستم قبلی به شدت قابل تغییر هستند و ‌می توان به راحتی در برنامه‌های تولید و عملیات آن، تغییرات لازم را ایجاد کرد. این تغییرات بعد از اعمال دستور به وسیله کنترلر با سرعتی بالا روی محصول و خط تولید اعمال می شوند. توجه داشته باشید که از این سیستم ها معمولاً در کارخانه‌ها و صنایعی استفاده می شود که طیف گسترده‌ای از محصولات را تولید می کنند. به طور مثال می‌توان به سی ان سی اشاره کرد که یک سیستم منعطف می باشد.