مقایسه استپ موتور معمولی، انکودر دار و ترمز دار

استپر موتور، در کشورمان با نام موتور پله ای هم شناخته می شوند. استپ موتور ها را در همه جا می توان یافت. از یک دستگاه دی وی دی ساده گرفته تا یک ماشین سی ان سی. قابلیت بالای این دستگاه، موجب به وجود آمدن حرکات الکترونیکی دقیق و کنترل شده ای شده است. در این مقاله، قصد داریم به سه نوع از استپ موتور ها یعنی استپ موتور معمولی، استپ موتور انکودر دار و استپ موتور ترمز دار بپردازیم و هریک را بررسی کرده و تفاوت بین آن ها را بیان کنیم.

آشنایی با استپ موتور معمولی

 

استپ موتور معمولی، متداول ترین نوع استپر ها شناخته می شود. در این مدل، بار به مهره لید اسکرو یا بال اسکرو متصل شده و در مکانیزم لاینر گایدی دارای حرکت رفت و برگشتی خواهد بود. این مدل از استپر ها بر خلاف سایر استپ موتور ها هم با لید اسکرو و هم با بال اسکرو کار می کند. اندازه های فلنج در کار با استپ موتور معمولی و با لید اسکرو 20، 28، 35، 42،57 و 82 می باشد. همچنین این دستگاه، با بال اسکرو در اندازه 86 تولید و عرضه می شود. اگر از لید اسکرو استفاده می کنید لازم است بدانید که در آن دو نوع مهره به کار رفته است. یکی از مهره ها تک و دیگری دوبل است. در مهره دوبل، بر خلاف مهره تکی، از یک قطعه به شکل فنر استفاده می شود. علت استفاده از این قطعه فنری شکل خنثی سازی لقی مهره است. همچنین لید اسکرو ها روکشی از جنس تفلون و به رنگ مشکی دارند که آن را از روان کاری و و یا گریس کاری بی نیاز می کنند. همچنین این نوع، بیشتر برای محیط های تمیز و مصارف خاص قابل استفاده می باشد.

استپ موتور با گشتاور 12 کیلوگرم بر سانتی متر- قیمت استپ موتور cw

آشنایی با استپ موتور انکودر دار

 

افزودن یک انکودر به استپر موتور برای افزایش کارایی آن صورت می گیرد. این انکودر پشت موتور استپر افزوده می شود. همچنین استفاده از درایو مخصوص با فیدبک انکودر هم که به شکل حلقه بسته وجود دارد تاثیر بسیاری بر افزایش کارایی استپر موتور می گذارد. این درایو تا حدی عملکردی مشابه با درایو سرو دارد. در این نوع از استپ موتور ها امکان افزایش سرعت نیز وجود دارد. به طور مثال سرعت آن تا rpm1000 می تواند افزایش یابد. همچنین استپ موتور انکودر دار مزایای دیگری نیز دارد که برای نمونه می توان به انجام حرکات متوالی در مدت زمان کم اشاره کرد. این استپر موتور در مقایسه با استپ موتور های معمولی و سایر استپ ها با شیب شتاب گیری بسیار سریعی حرکات متوالی را در زمان کم تری انجام می دهد.

استپ موتور انکودر دار 120 کیلوگرم

آشنایی با استپ موتور ترمز دار

 

استپ موتور ترمز دار، نسبت به سایر استپر های موتور از مزایای بسیاری برخوردار است. برای نمونه می توان گفت که عملکرد این مدل استپر بسیار قابل اطمینان بوده و با وجود هزینه های کم عملکرد بالایی دارد. سه مزیت فوق العاده این محصول دقت بالا، سرعت زیاد و گشتاور بالا می باشد. استپ موتور ترمز دار موتور های پله ای دنده ای هستند که ترمز داخلی دارند. هم چنین این مدل به علت داشتن قابلیت ترمز در آن، از انعطاف پذیری بسیاری برخوردار بوده و با توجه به این مزایا بسیار با ثبات تر و ایمن تر عمل می کند.

تفاوت استپ موتور معمولی با استپ موتور انکودر دار و ترمز دار

 

1.در استپ موتور معمولی دستگاه با استفاده از دو نوع مهره که لید اسکرو یا بال اسکرو هستند کار می کند اما در استپ موتور انکودر دار با استفاده از انکودری که پشت موتور دستگاه قرار می گیرد، فعالیت انجام می شود. هم چنین در مدل استپر ترمز دار دستگاه با کمک ترمز تعبیه شده در این موتور استپ کار می کند.

2.سرعت و کارایی استپ موتور انکودر دار نسبت به ترمز دار و معمولی بیشتر می باشد.

3.استپ موتور ترمز دار، همان طور که از نامش هم پیداست دارای ترمز می باشد و این قابلیت فوق العاده باعث شده این دستگاه نسبت به سایر استپ موتور ها از جمله معمولی و انکودر دار مطمئن تر باشد و کنترل این دستگاه به طور ساده تری امکان پذیر است.

4.استپ موتور ترمز دار، نسبت به سایر استپر ها به علت وجود ترمز داخلی انعطاف پذیر تر است.

5.در استپ موتور انکودر دار، می توان فعالیت های بیشتری را با سرعت کم تری انجام داد.

استپ موتور با گشتاور 12 کیلوگرم بر سانتی متر- قیمت استپ موتور cw
استپ موتور سه فاز 14 کیلوگرم
استپ موتور ترمز دار 85 کیلوگرم

نتیجه گیری

در این مقاله، با سه نوع از استپ موتور ها از جمله استپ موتور معمولی، استپر انکودر دار و استپ موتور ترمز دار آشنا شدیم. همچنین دانستیم که هر کدام در چه مواردی به کار می آیند و چه مزایایی نسبت به سایر استپ موتور ها دارند. همچنین تفاوت بین هر یک از این استپر ها را بررسی کردیم تا ضمن آشنایی بیشتر با آن ها بدانیم باید در هر موقعیتی از کدام یک از آن ها استفاده کنیم. شما می توانید استپ موتور موجود در سایت سی ان سی صنعت جهان را نیز مشاهده بفرمایید و وب سایت سی ان سی صنعت جهان این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که مدل های استپ موتور ارائه شده را با بهترین قیمت و بدون صرف وقت عرضه می نماید.