گیربکس صنعتی چیست؟

امروزه نام گیربکس صنعتی در بسیاری از کسب و کارها به دفعات زیادی شنیده می شود. کار اصلی این دستگاه، انتقال قدرت می باشد. در دستگاه گیربکس صنعتی سرعت و گشتاور به هم تبدیل می شوند؛ به بیان ساده تر در گیربکس های صنعتی کاهنده با عمل کاهش سرعت خروجی، گشتاور خروجی آن بیشتر می شود. به همین علت مقدار مدولاسیون چرخ دنده ها در استیج های متوالی آن نیز بیشتر شده و افزایش پیدا می‌کند. همچنین در گیربکس های صنعتی که افزاینده هستند در زمان افزایش سرعت دورانی، میزان گشتاور کم می شود. در مقاله پیش رو قصد داریم به معرفی گیربکس صنعتی پرداخته و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی گیربکس صنعتی

 

در قسمت پیش تا حدودی با گیربکس صنعتی آشنا شدیم. این دستگاه، انتقال توان مکانیکی را از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده انتقال می دهد. همچنین وظیفه دیگر گیربکس صنعتی، برآورده کردن گشتاور و سرعت دورانی است که مصرف کننده به آن احتیاج دارد؛ به بیان ساده‌تر این دستگاه واسطه ای میان منبع توان و مصرف کننده توان است که بین این دو یک انعطاف پذیری برقرار می سازد. نیاز به دستگاهی که در نقش یک واسطه موجب ایجاد هماهنگی شود؛ بسیار ضروری است. هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دورانی منبع تولید توان با مصرف کننده می باشد. گیربکس صنعتی دستگاهی است که این توقع را برآورده می سازد. توجه داشته باشید که مهم نیست که منبع تولید توان با چه نوع سوخت یا منبع انرژی توان را ایجاد می کند؛ بلکه چیزی که حائز اهمیت است این است که در شفت ورودی به گیربکس، توان ایجاد شده به صورت گشتاور به گیربکس انتقال پیدا کند.

نکته دیگر این است که در هنگامی که سرعت افزایش پیدا می‌کند گشتاور کم می‌شود و برعکس زمانی که سرعت کاهش پیدا می کند؛ گشتاور زیاد می شود. دستگاه های بسیاری هستند که توانایی تامین توان مورد نیاز گیربکس صنعتی را دارند. برای نمونه می توان به موتور های دیزلی، الکترو موتورها، موتورهای گازسوز، موتورهای بنزینی، توربین های گازی، توربین های بخار، موتورهای جت و … که برخی از آن ها انرژی خود را از خورشید می گیرند اشاره کرد. توجه داشته باشید که مصرف کننده می تواند هر ماشینی باشد؛ تنها لازم است که مصرف کننده توانایی دریافت توان خروجی از گیربکس صنعتی را به طور گشتاور داشته باشد.

کاربرد گیربکس صنعتی

 

در قسمت قبلی این مقاله به طور کامل با گیربکس صنعتی آشنا شدیم و به بررسی آن پرداختیم. در این قسمت می خواهیم بدانیم که کاربرد گیربکس صنعتی چیست و در چه صنایعی می توان از آن استفاده کرد. امروزه در سراسر جهان گیربکس صنعتی یکی از مطمئن ترین و با کیفیت ترین دستگاه ها برای انتقال انرژی و توان و همچنین افزایش سرعت می باشد که به علت این کاربرد گسترده در بسیاری از صنایع مانند صنایع سیمان سازی، صنایع فولاد، صنعت روی، صنایع مس، صنایع نئوپان سازی، صنایع پتروشیمی، دستگاه های انتقال مواد در معادن و دستگاه های انتقال مواد کوره های ذوب مورد استفاده قرار می گیرند. صنایع نام برده شده تنها گوشه ای از کاربرد گیربکس های صنعتی محسوب می شوند و این دستگاه های منحصر به فرد در بسیاری از اماکن و صنایع دیگر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع اجزای گیربکس صنعتی

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با گیربکس صنعتی و کاربردهای آن آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم تا اجزای گیربکس صنعتی را معرفی کرده و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان با این دستگاه پرکاربرد بیشتر آشنا شوید.

چرخ دنده ها: یکی از مهم ترین اجزای سیستم گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن می باشد که نقش بسیار مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کنند  .

پوسته گیربکس: یکی دیگر از اجزا گیربکس صنعتی، پوسته گیربکس می باشد که تمام دنده های این سیستم را در درون خود جای داده است. توجه داشته باشید که جنس این پوسته اغلب از چدن ریخته گری است.

شافت ورودی و خروجی: یکی دیگر از اجزای گیربکس صنعتی است که جنس آن از آلومینیوم می باشد و اغلب به فرم سوراخ یا شکاف وجود دارد

یاتاقان: یاتاقان ها اجزای دیگر گیربکس صنعتی هستند که از آن ها جهت تحمل بارهایی از نوع محوری و شعاعی شفت های خروجی و ورودی استفاده می گردد.

کاسه نمد: یکی دیگر از اجزای گیربکس صنعتی کاسه ‌نمد می باشد که وظیفه آن محافظت از سیستم در برابر عوامل محیطی مثل گرد و غبار است. به طور کلی حفاظت از سیستم، توسط کاسه نمد صورت می‌گیرد.

درپوش کنترل روغن: یکی دیگر از اجزای گیربکس صنعتی درپوش کنترل روغن می باشد.

نکات حائز اهمیت در انتخاب گیربکس صنعتی

در هنگام انتخاب گیربکس صنعتی شرایط بسیاری مانند توان ورودی، دور خروجی، اندازه گشتاور خروجی، دمای محیط، موتور محرک، نوع انتقال بین موتور گیربکس، مقدار بار شعاعی، آرایش محورها و نوع ماشینی که انتخاب شده است بسیار حائز اهمیت می باشد که در هنگام انتخاب آن باید به تمام این نکات توجه کرده و به آن ها اهمیت داد.

جهت کسب اطلاع از جدیدترین لیست قیمت ها و مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید